Öppningsmantrat i Ashtanga Yoga, en hyllning till kunskapens källa

Öppningsmantrat i Ashtanga yoga är en traditionell vers som reciteras i början av varje klass. Det fungerar som en hyllning till lärarnas linje och till Patanjali, den visa rishi som systematiserat yoga i Yoga Sutras. Mantrat är en påminnelse om den djupa visdomen bakom yogatraditionen och hjälper utövaren att sätta en intention för sin praktik.

Ursprung och Struktur

Mantrat består av två delar som har olika ursprung. Den första versen kommer från Yoga Taravali, en text som tillskrivs Adi Sankara (också känd som Adi Shankaracharya). Denna text tros härstamma från 1300-talet och var en av Krishnamacharyas favoritskrifter. Den andra versen är en traditionell bön till Patanjali, det exakta ursprunget till denna bön är okänd.

Det var Sri K. Pattabhi Jois, elev till Krishnamacharya och grundare till det vi idag förknippar med Ashtanga yoga, som satte samman dessa två verser och införde dem som en del av den dagliga praktiken i Ashtanga yoga. Krishnamacharya, som ofta kallas "den moderna yogans fader", var en central figur i att återuppliva och systematisera yogapraktiken under 1900-talet, och hans inflytande återspeglas i denna tradition.

Translitteration

Om

Vande gurūṇāṁ caraṇāravinde
Sandarśita svātma sukhāvabodhe
Niḥśreyase jāṅgali kāyamāne
Samsāra hālāhala mohaśāntyai

Abāhu puruṣākāraṁ
Śaṅkha cakrāsi dhāriṇam
Sahasra śirasaṁ śvetaṁ
Pranamāmi patañjalim

Om

Översättning

Om
Jag bugar mig för guruns lotusfötter,
Som väcker lyckan av självinsikt,
Som verkar som en djungelläkare,
Och stillar illusionen orsakad av det betingade livets gift.

Till den med mänsklig form vid axlarna,
Som håller en snäcka, en diskus och ett svärd,
Med tusen vita huvuden,
Jag bugar mig för Patanjali.
Om

Vi bryter ner det …

"Vande gurūṇāṁ caraṇāravinde"

"Jag bugar mig för guruns lotusfötter"

"Sandarśita svātma sukhāvabodhe"

"Som väcker lyckan av självinsikt"

"Niḥśreyase jāṅgali kāyamāne"

"Som verkar som en djungelläkare" (”Jangalikāyamāne” syftar på en läkare som botar i vildmarken).

"Samsāra hālāhala mohaśāntyai"

"Och stillar illusionen orsakad av det betingade livets gift" (Hālāhala är det mytologiska giftet från världens hav, vilket här symboliserar illusion och lidande).

"Abāhu puruṣākāraṁ"

"Till den med mänsklig form vid axlarna"

"Śaṅkha cakrāsi dhāriṇam"

"Som håller en snäcka, en diskus och ett svärd"

"Sahasra śirasaṁ śvetaṁ"

"Med tusen vita huvuden" (Trogen översättning av "sahasra" = tusen, "śirasaṁ" = huvud, "śvetaṁ" = vit).

"Pranamāmi patañjalim"

"Jag bugar mig för Patanjali"

Betydelsen av Mantrat

Mantrat hjälper oss att inleda yogapraktiken med tacksamhet och vördnad. Genom att recitera det påminner vi oss om yogans djupa rötter och att vi står på axlarna av mästare som har fört denna kunskap vidare genom århundradena. Det är ett sätt att ödmjukt öppna sig för lärandet och praktiken med en känsla av andakt och fokus.

Att börja sin praktik med detta mantra kan fördjupa upplevelsen och skapa en känsla av förankring i traditionen. Oavsett om du reciterar det högt eller tyst för dig själv, låt orden vägleda dig in i en mer medveten och närvarande yogastund.

Om Yoga Taravali

Yoga Taravali har en betydande roll inom Ashtanga yoga av flera skäl:

  • Öppningsmantrat: Den första versen i Yoga Taravali används som öppningsmantra i Ashtanga yoga och reciteras vid varje klass för att sätta tonen för praktiken.

  • Historisk koppling: Yoga Taravali tillskrivs Adi Sankara, en central figur inom indisk filosofi, även om forskare debatterar denna attribution. Texten dateras till omkring 1300- eller 1400-talet och ger en historisk koppling till gamla yogatraditioner.

  • Filosofisk grund: Texten betraktas som en andlig grundpelare i Ashtanga Vinyasa-systemet. Den täcker viktiga yogiska koncept och praktiker, såsom Bandha Traya (de tre låsen), Pranayama, Yoga Nidra, Laya Yoga och Nada Yoga.

  • Avancerade tekniker: Yoga Taravali beskriver avancerade yogiska praktiker, inklusive kevala kumbhaka (spontan andhållning) och uppvaknandet av kundalini-energin.

  • Betoning på transcendens: Texten understryker att yoga leder till "fullständig transcendens av världen och sinnet", med fokus på andlig utveckling snarare än uppnåendet av siddhis (övernaturliga krafter).

  • Respekt från inflytelserika lärare: Sri T. Krishnamacharya, en av de mest inflytelserika yogalärarna i modern tid, betraktade Yoga Taravali som ett av de främsta verken om yoga.

  • Integration av Hatha och Raja Yoga: Texten förenar element av både Hatha och Raja Yoga och framställer Hatha Yoga som den huvudsakliga vägen till Raja Yoga.

Genom att integrera Yoga Taravali i sin praktik får Ashtanga yogautövare en djupare koppling till en rik filosofisk och andlig tradition, vilket förhöjer praktikens innebörd bortom den fysiska aspekten.

Nästa
Nästa

Hur yoga kan förbättra hälsan